Obserwatorzy

środa, 27 stycznia 2010

Metoda robienia swetra od góry

Metoda dziania swetra/bluzki na drutach od góry, wbrew pozorom, jest dość łatwa. Jej zaletą jest otrzymanie dzianiny, której nie musimy zszywać, a dodatkowy plus (kiedy mamy ograniczoną ilość włóczki) - dzianie do momentu skończenia się przędzy.

Największa trudność stanowi początkowe rozliczenie oczek – tzn. podjęcie decyzji ile przeznaczyć na przód/plecy i rękawy. I tu wiele zależy:

  • od rozmiaru swetra,
  • grubości włóczki i drutów,
  • sposobu dziania (luźno, ciasno),
  • szerokości i głębokości dekoltu.

Przeważnie na rozmiar 38, druty 4/4,5 mm stosuję schemat bazowy rozliczenia oczek :

30 ocz. (tył) + 13 ocz. (rękaw) + 30 oczek (przód) + 13 ocz. (rękaw)

a właściwie ten schemat wygląda tak:

15 ocz. (tył) + 13 ocz. (rękaw) + 30 oczek (przód) + 13 ocz. (rękaw) + 15 ocz. (tył) – dlatego taki schemat , bo łączę rzędy na środku tyłu i tam należy zawsze umieścić markera, żeby w trakcie dziania nie zgubić się przy przechodzeniu do następnego rzędu.

Jest to schemat przydatny bardziej do dziania sweterków – dekolt jest bliżej szyi.

Co zrobić, kiedy mamy do czynienia z większym rozmiarem, cieńszą włóczką i chcemy szerszy dekolt? Oczywiście modyfikować ten początkowy schemat rozliczeń.

Podam tu kilka wariantów przykładowego rozliczenia początku robótki (cieńsza włóczka, druty np. 3/3,5 mm); rozmiar I – najmniejszy; V – największy.; IV - to  42/44 (wg tego rozliczenia robię dla siebie letnie bluzki):

tył (a) + rękaw + przód + rękaw + tył (b)

 I. 18 ocz. + 10 ocz. + 36 ocz.+ 10 ocz. + 18 ocz.

 II. 19 ocz. + 11 ocz. + 38 ocz.+ 11 ocz. + 19 ocz.

 III. 20 ocz. + 13 ocz. + 40 ocz.+ 13 ocz. + 20 ocz.

 IV. 21 ocz. + 14 ocz. + 42 ocz.+ 14 ocz. + 21 ocz.

 V. 22 ocz. + 15 ocz. + 44 ocz.+ 15 ocz. + 22 ocz.

Oczywiście powyższe rozliczenia można i należy modyfikować w zależności od rozmiaru, grubości i gatunku włóczki, grubości drutów.

Drugi problem, jaki należy rozwiązać, to sposób dodawania oczek. Można zdecydować się na schemat z dodaniem jeszcze jednego środkowego oczka (czyli 4 na obwodzie), obok którego będziemy z lewej i prawej strony dodawać oczka na raglan.
Schemat np. wyglądałby tak:
15+ 1 + 13 + 1 + 30 + 1 + 13 + 1 + 15

Pamiętamy oczywiście o oznaczeniu sobie poszczególnych części dzianiny markerami (przynajmniej na początku robótki). To prowadzące oczko możemy przerabiać na prawo jak tu:

A dodane narzuty jak ażur:


Można przerabiać na prawo, ale bez ażurku (dodane oczka – przekręcone):


Można przerabiać na lewo – jak w bluzkach Jasmine:



 Można robić jak tu:
oczka przekręcone/narzuty są dodawane po pierwszym i przed przedostatnim poszczególnych części;

lub tak jak tu:

 oczka są dodawane na początku i końcu sekwencji.

W zależności od tego jaką chcemy uzyskać głębokość pachy, robimy określoną ilość rzędów. Mnie sprawdziła się taka metoda obliczeń: wg zrobionej próbki szacuję, jaką ilość centymetrów, a w przeliczeniu oczek muszę mieć w biuście. Kiedy dochodzę na obwodzie korpusu to tej wyliczonej ilości oczek, łączę przód i tył i dalej robie korpus w dół. Oczka na rękawy odkładam na osobna nitkę:


Często  jeszcze przy łączeniu pod pachą dodaję po 2 oczka (czyli 4 na obwodzie).

Jeżeli chcę uzyskać bluzkę wcięta w talii, gubię średnio co 3/4 cm po 2 oczka pod pachami ( razem 4), by bliżej talii dodać je ponownie i w zależności od objętości bioder dodaję jeszcze 2 -3   razy po 4 oczka na obwodzie. Dół bluzki, sweterka wykańczam ściągaczem, albo wzorem francuskim lub ryżem (należy pamiętać, żeby nie spuścić oczek zbyt ciasno - bo ściągnie mam to dzianinę).

Teraz dorabiam rękawki nabierając na druty odłożone wcześniej oczka. Jeżeli są to rękawy długie, modeluję je odpowiednio ujmując oczka.

52 komentarze:

Mika pisze...

KOBIETO , JESTEŚ WIELKA I SZCZERZE CIĘ PODZIWIAM. AŻ MI WSTYD , ŻE JA POKAZUJĘ NA BLOGU TAKIE DROBIAZGI A TY.....PEŁNA PERFEKCJA .PEŁEN PODZIW

Ahrana pisze...

Antonino jesteś niesamowita , właśnie do takiego dzieła się przymierzam a Twoje wskazówki, spadły mi z nieba.

Pozdrawiam serdecznie i bardzo dziekuję:)

artesanka pisze...

Też lubię ten sposób robienia swetrów, bo nie przepadam za szyciem.
Polecam szczególnie do sweterków dziecięcych - dzianina w jednym kawałku i szybko gotowa, a poza tym łatwo przedłużyć i rękawy i całość.

Anna pisze...

dzięki za tak dokładne opisy, ja już robiłam jedną z tych metod ale chętnie zaznajomię się z innym :)

Antonina pisze...

Ahrana - cieszę sie, zę przyda Ci się taki opis. Kiedy zaczniesz robić w ten sposób - zobaczysz, ze to nic trudnego i z czasem wyliczenia będą wychodzic ci same.

Moniko - nie popadaj w kompleksy - robisz śliczne rzeczy - naprawdę. I warto je pokazywać.
A ja no cóż- taki mam styl prowadzenia bloga. No i dopóki jeszcze nie wracam do pracy po moim złamaniu kręgosłupa- mam po prostu więcej czasu na robótkowanie i blogowanie.

Joanna pisze...

Cudny opis. Zapraszam po pakiet wyróżnień!!

Anonimowy pisze...

Rewelacyjny sposob robienia swetra,ale nie wiem czy sie zdobede na takie dzielo,moze kiedys.
Jestem na etapie robienia szali /naturalnie Pani jest moim wzorcem/a potem moze o jakiejs bawelnianej bluzecze pomysle ????
Dziekuje za bardzo dokladny opis,zeby nie powiedziec lopatologiczny,na pewno skorzystam.

Pozdrawiam serdecznie
Ewa

ps.dobra rada; prosze nie zamawiac wloczek w ,,pasmanterii andrzej".Czekam juz 20 dni i nic,a na maile odpowiadaja jak chca.

magii66 pisze...

Metodę robienia od góry poznałam niedawno. Jestem nia zachwycona. Dzięki za dodatkowe instrukcje dotyczące ciieńszej włóczki i drutów. Jak wyliczyć oczka z przodu jeśli chcemy zrobić dekold w szpic?

Małgorzata pisze...

Antonino, dziękuję pięknie! Teraz już nic nie stoi na przeszkodzie, aby zabrać się za dzierganie swetewrka od góry. Jesteś wielka:)))
Pozdrawiam!

3nereida pisze...

Przestudiowałam.Twój blog to kopalnia wiedzy . zapraszam po wyróżnienie.

Yadis pisze...

Dzięki - bardzo przydatny instruktaż - może nawet się skuszę na jakiś tego typu sweterek, myślę, że dzięki twoim tadom będzie to znacznie mniej stresujące :)

Antonina pisze...

Miło mi, że to co robię przydaje się Paniom.

magii66 - dekolt w szpic robi się odwrotnie niż normalnie, czyli zamiast ujmować, dodaje się po jednym oczku z obu stron dekoltu np. co 4 rzędy zaczynając przód np. od jednego oczka po markerze.

magii66 pisze...

Bardzo dziekuję. Z pewnością spróbuję:)

Anonimowy pisze...

Też bardzo,bardzo dziękuję za czytelny opis robienia reglanu.MiŁo,że są tak fajne koleżanki,które podzielą się swoimi umiejętnościami.Pozdrowienia,hej.

Anonimowy pisze...

Antonino jesteś nie zastąpiona, jakikolwiek mam problem u Ciebie zawsze znajdę podpowiedź i rozwiązanie.Fajnie,że jesteś.kagra 50

Anonimowy pisze...

Witaj Antonino!
Zaczelam swoj pierwszy sweter robiony od gory.Ma to byc wlasciwie bolerko podobne do bluzek Jasminie ale nie zapinane.
Moja wloczka to viskoza z akrylem 5 dkg/100 metrow.
Mam rozmiar 44,wiec wzielam rozmiar IV i druty 4.Zrobilam juz 10 cm,ale dalej nie mam pojecia czy wybralam dobry rozmiar.
Bardzo prosze o rade czy robic dalej,czy jednak nalezaloby cos zmienic.
Pozdrawiam
Ewa

Antonina pisze...

Ewo - wydaje mi się, że a)chyba masz za cienkie druty do tej włóczki- to jest 200m/100 g, a więc włóczka dośc gruba. Robótka może wyjść dość zbita (chyba, że robisz luźno). Tu pewnie dobre by były druty 4,5 -5 mm. Im druty i włóczka grubsze, tym mniejsza liczba oczek.
b) mam wrazenie, ze ten IV rozmiar to chyba za dużo oczek na tę grubość włoczki. Podawałam te ilości oczek na druty 3-3,5 mm.
c)możliwe, że tu pasowałby schemat 1 lub 2.

Teraz kilka rad związanych z warsztatem wykonania: jeżeli juz urobię kilka cm - i chcę zobaczyć ile jeszcze muszę zrobić, a wszystkie oczka mam na jednym drucie z zyłką, biorę drugi drut o tym samym rozmiarze i przeerabiam do połowy, teraz rozkładam karczek; widzę jego rozmiar i mogę go zmierzyć centymetrem: szerokość rękawków i szerokość na tułow. Ja mam 102-104 w biuście - to skos robię tak, by uzyskać szerokość pod pachą 51/52 cm. Czasem zdarza się, że prawie szerokość sweterka pasuje, a rekawki są za wąskie, wtedy w co drugim rzędzie nie dodaję na tułów, a dodaję oczka na rękawach, czyli zamiast 8 - 4 oczka. Ale ten zabieg stosuję wtedy, gdy do właściwej szerokości sweterka brakuje jeszcze kilka cm. Taki myk jest też możliwy, jeżeli robimy narzuty nieprzerabiane ażurem (oczka przekrecone), bo przy ażurowym skosie tak się nie da zrobić.Właściwie te moje sweterki - to za każdym razem jest improwizacja. Robię po prostu na wyczucie. Pozdrawiam i życzę powodzenia.

Anonimowy pisze...

Dziekuje ,zaraz bede probowac.Czekajac na odpowiedz,zrobilam bialy sweterek /od gory naturalnie/dla lalki i udal sie ,musze tylko przyszyc guziczki.
Pozdrawiam
Ewa

Anonimowy pisze...

wielki praca
przyszedł mnie odwiedzić także:
http://podelkino.com/2010/07/08/kofta-iz-treugolnyx-motivov/

bachud pisze...

No rewelacja! Potrafisz tłumaczyć na polski! ;)
I chyba najpierw przetestuję tą metodą małe bolereczko dla córki! Dzięki!

bachud pisze...

A jeszcze jedno (może banalne)pytanie - narzuty robisz w każdym okrążeniu czy w co drugim?

Drutomanka pisze...

Mam nadzieję, że dzięki takiemu szczegółowemu tłumaczeniu uda mi się w końcu zrobić idealne rozliczenie oczek na dekolt. Wcześniej miałam już jedno nieudane podejście z tą techniką, mam nadzieję, że kolejne będzie bardziej owocne.

Anonimowy pisze...

Witaj Antonino!
Piekne rzeczy robisz na drutach. Zazdroszcze twoich zdolnosci.
Masm pytanie do ciebie a raczej prosbe o pomoc. Czy moglabys sie odezwac do mnie na
ella.mail@comhem.se
Mam kilka zdjec ktore chcialabym do ciebie przeslac i kilka pytan.

Pozdrawiam Elzbieta

Anonimowy pisze...

Witam :) niby jest wszystko pięknie opisane ale jak ktos robi pierwszy raz sweterek to i tak jest problem :/ ile oczek na rozmiar 36,jak zaczać ,możliwie łatwy wzór wybrać,mnóstwo pytań:) jeżeli mogłaby Pani cos mi podpowiedzieć to byłabym bardzo wdzięczna :) mój e-mail: betisun@wp.pl pozdrawiam ciepło :)

Anonimowy pisze...

Po ponad 20-letniej przerwie robienia na drutach (robilam tylko szaliki) przeczytalam Pani opis robienia raglanu. Poniewaz opis jest przedstawiony bardzo szczegolowo postanowilam z niego skorzystac. Robie tunike i bardzo ladnie wyszedl raglan. DZIEKUJE!.
Proponuje Pani strone:
www.stricknetz/handstricken/anleitungen/pullover-co/raglanlinien
moze sie przyda. Dla mnie jest to na razie zbyt skomplikowane.

Pozdrawiam Irena G.

Anonimowy pisze...

WITAM
JAK ZAKOŃCZYĆ ZĄBKAMI SWETER ROBIONY OD GÓRY ŻEBY NIE CHCIAŁ SIĘ WYWIJAĆ? A MOŻE SZYDEŁKIEM? TYLKO JAK?
NIE LUBIĘ ŚCIĄGACZY.
POZDRAWIAM. AGATA

Beata pisze...

Przepiękne swetry jestem zafascynowana tą metodą i Twoimi sweterkami, i myślę że chyba spróbuję też taki wydziergać

Caryca pisze...

Czyn ma ktoś prościutki przepis na bluzeczkę w rozmiarze 36 ale opisany jak dla laika? Nigdy nie robiłam bluzek swetrów i innych. umie podstawy i robię czapki bądź szale kominy itp. Chciałam spróbować zrobić sobie sweterek ale nie wiem kompletnie jak a te reglany przerażają mnie nie wiem o co w nich chodzi czy robię po 2 oczka na raz czy je jakoś przekładam... dlatego zwracam się z prośba o bardzo prosty i szczegółowy opis dla takiego laika jak Ja aby tez mógł się cieszyć sweterkiem zrobionym własnymi rączkami:-) proszę o maila megikucz@mail.com. Dzięki wielkie

Caryca pisze...

zły mail wyszedł zjadło jedna literkę megikucz@gmail.com

agmik0 pisze...

Antonino, bardzo dziękuję Ci za opis metody robienia swetra od góry. Zrobiłam, wyszło dobrze, spodobało mi się bardzo. Dzięki i pozdrawiam:))Agnieszka:)

Joana pisze...

Lindo trabalho :)
Joana

Anonimowy pisze...

witam.Tę stronkę odkryłam przez przypadek. JEST SUPER. Robię sobie na drutach wiele lat. Metody robienia sweterka od góry nie znałam. Bardzo mi się przyda.

Anonimowy pisze...

i znowu mi pani poradzila dziękuję bardzo

halina52@vp.pl pisze...

Metoda świetna! Jak ( czy po jednym oczku, czy grupami np.3,3,2...) dodaje Pani oczka w rękawach raglanu robionego od góry?

Anonimowy pisze...

Świetna metoda! Jak dodaje Pani oczka rękawów ( po jednym czy grupami np.3,3,2,2...)?

Antonina pisze...

Jak już zaczynam robić rękaw, to oczka redukuję, żeby rękaw się zwężał - robię 2 x po 2 ocz. w jednym rzędzie w tym miejscu, gdzie hipotetycznie byłby szew rękawa.

Irena pisze...

Jestem zachwycona Pani sweterkami. Podglądam od jakiegoś czasu, ale nie miałam odwagi się odezwać. Chciałabym zapytać, gdzie mogę znaleźć wzór na biały sweterek z dwoma guzikami przy dekolcie? Z góry dziękuję za odpowiedź.

Antonina pisze...

Pani Ireno - był na ten temat wątek na Forum u Maranty:
http://maranciaki.pl/forum/viewtopic.php?t=4740
na Osince:
http://club.osinka.ru/viewtopic.php?t=40630&postdays=0&postorder=asc&&start=0
Jest to tzw. żakiecik Juliet - tu link na Ravelry:
http://www.ravelry.com/patterns/library/juliet-2

Antonina pisze...

Tu jest wór ażuru:
http://www.fotosik.pl/u/antonina14/album/462028

Irena pisze...

Bardzo dziękuję za odpowiedź. Od kilku dni szukałam na Maranciakach, ale nie umiałam znaleźć. Jeszcze raz dziękuję.

Anonimowy pisze...

Robiłam już sweter od góry, korzystajac z Twoich porad,intryguje mnie pytanie -jak robi się ażurowy wzór w takim swetrze, z reguły schemat jest pokazany od dołu- czy przerabiasz go od góry? jak wtedy wychodzi, patrzyłam na różową ażurową bluzeczkę-śliczna
Jola

Antonina pisze...

Ażur przerabiam zgodnie ze schematem - po prostu jest odwrócony "do góry nogami" - jeżeli to nie przeszkadza właścicielowi i autorowi swetra - to można tak robić. Jak się chce mieć sweter z ażurem "od dołu" robi się go od dołu.

Anonimowy pisze...

Tak bardzo się bałam robić od góry,jesteś wspaniała.

Unknown pisze...

Antonio to wspaniałe. Czy mogła byś mi pomóc przeliczyć technology poczatkowe óczka na 6.5 mm duty.? Mam 100 % chunky Merino I strasznie chce taki raglan w paski. Z góry dziekuje. Ania

Unknown pisze...

Kocham za ten opis! <3

Anonimowy pisze...

Pani Antonio . próbowałam już kilka razy robić sweter od góry i wszystko było dobrze do momentu zakończenia.czy robię ściągacz czy nie zawsze dół roboty wywija mi się do góry.c robie źle?Ewa

Unknown pisze...

Boże tyle swetrów zrobiłam tradycyjnym sposobem w najróżniejsze fasony,wzory i kolory, a teraz mam wrażenie, że nic nie umiem😢 ,bo w żaden sposób nie ogarniam tego dziergania od góry,a efekty tej techniki są na prawdę ciekawe.

Anonimowy pisze...

Bardziej pomocne by było to tłumaczenie, gdyby zamieścic, obrazki jak to się robi. na razie nijak do mie nie trafia.Chyba poszukam innych stron

Oliwia Jasińska pisze...

Genialny wpis... akurat przy okazji zimowego czasu spędzam więcej czasu na szyciu i takie wpisy są jak zbawienie. Pozdrowienia!

Magda pisze...

Świetnie napisane. Akurat zaczynam przygodę z takimi rzeczami :)

Unknown pisze...

super bluzeczki.Bardzo pięknie i dokładnie jest opisane.Dziekuję i pozdrawiam.

Pati pisze...

Pamietam, jak moja mama robiła mi takie sweterki.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails